TEGNESERIE
Originaltitel: Shark Bait, pt. 2
Forfatter: Jim D. Lawrence
Tegner: Yaroslav Horak (krediteret som Horak)
Forlag: A/S Interpresse
Redaktør: Carsten Søndergaard
Tekstning: Flemming Petersen (ukrediteret)
Omslag: Farveillustration (kunstner ikke angivet)
Format: 52 sider
Udgivelsesdato: 20. november 1981
Oprindelig udgave (Storbritannien): Syndikeret 1978-79
Dansk genoptryk af: N/A (originalmaterialet udgør fortsættelsen til hovedhistorien fra James Bond 007 nr. 58, "Operation Lokkemad")
Indhold:
"Operation KGB" (24½ sider - avisstriber ombrudt til 17x26 cm magasinformat)
”Meddelelse til læserne” (½ sides tekst)
”Krimiquiz med Dick Danger” (2x1½ sides tegneserie af Werner Wejp-Olsen; ikke-Bond)
”Bond-filmenes fantastiske kulisser” (4 siders billedartikel af Nicolas Barbano)
Storsvindlerne: ”Kaktus, kanoner og edderkoppespind” (14 siders tegneserie af Castelli og Tacconi; ikke-Bond)
"BOX 007" (1 sides læserbrevkasse)
Kommentar:
På side 27 indsatte bladets redaktør, Carsten Søndergaard, denne "Meddelelse til læserne":
"Som du sikkert lagde mærke til, måtte vi i sidste nummer af AGENT 007 i sidste sekund bytte historien "Fra en dræbende synsvinkel" ud med en anden. Grunden var, at dødsboet efter James Bond-forfatteren Ian Fleming har ændret på den kontrakt, der giver os lov til at udgive AGENT 007. VI må ikke længere trykke tegneserier, der er bygget over Ian Flemings romaner! VI må endvidere ikke bringe billeder fra James Bond-filmene på bladets forside eller bagside - og vi må heller ikke skrive på forsiden, at der er billeder fra filmene inde i bladet! Derfor har vi et "neutralt" billede på dette nummers forside.
MEN - der kommer til at ske spændende ting i den nærmeste fremtid! For det første vil du i hvert nummer finde artikler og bilelder fra James Bond-filmene, og vi undersøger mulighederne for at have farvebilleder inde i bladet, enten som plakater eller simpelthen på sider med farvetryk. DESUDEN går vi i gang med at fremstille splinternye James Bond-tegneserier af høj kvalitet! De vil få premiere til foråret. Derfor, som vi har sagt til os selv på de sidste: FAT MOD, og se frem til nyt spændende indhold i AGENT 007 - selvom det ikke står på forsiden, hvad bladet indeholder! På gensyn i nr. 62 den 16. februar!"
Det varede et helt år, før de omtalte nye James Bond-tegneserier, produceret af Interpresses søsterselskab Semic i Sverige, debuterede i nr. 65 af det danske blad med historien "Den gyldne triangel". Om Semics 007-historier så levede op til løftet om "tegneserier af høj kvalitet", kan man diskutere.
Nicolas Barbano bidrog også med filmrelaterede artikler til 007 James Bond nr. 61. Med denne eksklusive kommentar fra 2023 introducerer han sine tekster i bladet:
"Billedartiklen ”Bond-filmenes fantastiske kulisser” er en hyldest til den tysk-engelske set-designer Ken Adam (1921-2016), der udformede Bond-filmenes kulisser fra 1962 til 1979. Artiklen har kun billeder fra tre af filmene: ”Dr. No” (1962), ”You Only Live Twice” (1967) og ”The Spy Who Loved Me” (1977). I en perfekt verden havde den fyldt mange flere sider med mange flere fotos fra mange flere film, men det var rigtigt set af forlaget at trykke nogle få udvalgte fotos i stort format. I øvrigt var det ikke nemt at skaffe lige de fotos, man gerne ville bruge (såsom Dr. Dent i fletværket af skygger, der får ham til at fremstå som en flue i edderkoppens spind, et af seriens mest geniale visuelle indfald). Mange af billederne i ”007 James Bond”-bladene købte jeg for mine egne penge på Filmlageret på Strandlodsvej, hvor jeg i ledige stunder cyklede ud og fik lov at gå på opdagelse på de endeløse hylder med den samlede danske filmbranches filmruller, fotos og plakater – typisk med utallige nålehuller i hjørnerne efter ophængning i biograflobbyer landet over. Lagerarbejderne havde næppe tilladelse til at sælge materialet, der strengt taget skulle bruges til at promovere filmene, men det gjorde de altså. De bedste af billederne fra dengang har jeg stadigvæk, sorteret i hængemapper. Sidenhen har jeg også suppleret samlingen med enkelte fotos købt på filmmesser i London, men i dag er det selvsagt både nemmere og billigere at finde filmbilleder på nettet.
Jeg er stadigvæk kæmpe fan af Ken Adams kulisser, der også kan opleves i film som “Around the World in 80 Days” (1956) , “Night of the Demon” (1957), “Ben-Hur” (1959), “Dr. Strangelove” (1964), “The Ipcress File” (1965), “Chitty Chitty Bang Bang” (1968), “Sleuth” (1972), “Barry Lyndon” (1975), “Addams Family Values” (1993) og “The Madness of King George” (1994). Hans sidste Bond-film blev ”Moonraker” (1979), og tragisk nok lykkedes det aldrig Bond-producenterne at finde en værdig arvtager. Ken Adams officielle afløser Peter Lamont var utvivlsomt en dygtig håndværker, men i sammenligning helt blottet for vision. Så selvom ”No Time to Die” (2021) forsøgte at efterligne Ken Adam-stilen med de karakteristiske skrå vægge, har det siden mesterens bortgang ikke været helt den samme fornøjelse at se en Bond-film."