INTERVIEW
Mandag den 5. oktober fylder Vic Armstrong 74 år. Den legendariske engelske stuntmand startede sin Bond-karriere som 20-årig, da han var den første ninja, der gled ned ad rebet til Blofelds vulkanbase i "Agent 007 - du lever kun to gange" (EON 1967).
Siden dublerede han George Lazenby i "Agent 007 i Hendes Majestæts hemmelige tjeneste" (EON 1969), Roger Moore i "Lev og lad dø" (EON 1973) og Sean Connery i "Never Say Never Again" (Taliafilm 1983), før han avancerede til second unit-instruktør og stuntkoordinator på tre af Pierce Brosnans Bond-film: "Tomorrow Never Dies" (EON 1997), "The World is Not Enough" (EON 1999) og "Die Another Day" (EON 2002).
> Læs vores interview med Vic Armstrong fra "Bond in Motion" (2014)
Bond•O•Rama.dk mødte senest Vic Armstrong i Schweiz i juni 2019, da han deltog i jubilæumsfesten for "Agent 007 i Hendes Majestæts hemmelige tjeneste" på Piz Gloria. Vi fik os en snak om indspilningerne af dén film tilbage i 1969 og nogle af de andre eksotiske optagesteder, han har været så heldig at besøge under arbejdet med de følgende James Bond-film.
Har du en favorit blandt alle de optagesteder, du har været på Bond-filmene?
De er alle fantastiske, men det her sted [Piz Gloria og Schilthorn] er ikonisk. Jeg var her i tre måneder [for at lave "OHMSS" i 1969]. Second unit-optagelserne blev bare ved og ved og ved. Vintersneen faldt, og da den smeltede igen, var vi stadig i gang med at optage.
Jeg havde kun været i branchen i små fem år, da jeg blev ringet op og spurgt, om jeg ville komme hertil. Jeg var med i den anden gruppe af stuntmænd, der ankom til [optagelserne i Schweiz]. Vi kom for at lave angrebet på Schilthorn, hvor helikopterne flyver ind, og vi springer ud af dem med flammekastere, lander i sneen og løber op og angriber Blofeld. Bagefter lavede vi biljagten nede i Lauterbrunnen, og så blev jeg hos second unit-holdet og lavede resten. Det blev ved og ved. Jeg kan huske, at det var mørkt, den første aften jeg ankom, og de sendte os ned til Stäger [den lokale sportsbutik] for at få vores skiudstyr. "Vil du have noget imod at lære at stå på ski?" spurgte de. Fint nok; jeg får jo penge for det, ikke! Så de udstyrede os med al alpingrejet, og jeg gik tilbage til hotellet. Det var en vinternat med måneskin, og det var så utrolig smukt. Jeg kiggede over på Eiger ... Ah. Det var næsten lige så lyst som ved højlys dag. Helt fantastisk. Det har jeg aldrig glemt.
Jeg kom i tanke om det område, hvor vi optog ["OHMSS"], da jeg blev bedt om at lave en sekvens til "Det gyldne kompas" (2007). Det skulle foregå på Nordpolen, og så sagde jeg, "Jeg kender et sted i Schweiz." "Nej, bjergene er for høje i Schweiz," sagde de. "Nej," svarede jeg, "der er 3½ kilometer høje bjerge, men vi har 3 kilometer med kun en halv kilometer over os, fordi vi er på en gletsjer. Det er på Jungfraujoch bagved Eiger." Jeg kunne huske det fra den her film, jeg lavede 40 år tidligere. Så vi tog derop med Daniel Craig [og optog scener til "Det gyldne kompas"].
Det er det fede ved Bond-serien, at de finder de her unikke, eksotiske optagesteder. Måske ikke så meget længere. Da jeg lavede min sidst Bond-film med Pierce Brosnan ["Die Another Day"], læste jeg manuskriptet, og der stod Tokyo, Cuba og Korea. Vi endte med at optage i Malaga i to dage. Aldershot [en engelsk flybase] gjorde det ud for Korea i tre uger. Og dét var dét.
Er det sandt, at filmholdet måtte køre sne ind fra andre steder, da I lavede "OHMSS"?
Det oplevede jeg ikke. De gjorde det nede i byen, før jeg ankom. Da jeg kom hertil, havde vi sne, da vi lavede angrebet på Schilthorn. Og så faldt der mere sne om vinteren. Vi havde aldrig nogen problemer med sne, kun at den faldt på dage, hvor de ikke ville have sne. Hver gang, vi havd efri, skinnede solen, men på alle arbejdsdagene sneede det og var tåget, så man hverken kunne se noget eller filme. Men på alle fridagene havde vi klar himmel! Vi prøvede at bytte om på skemaet, så vi havde fri om søndagen, om lørdagen, om tirsdagen. Uden held.
Nogen har også påstået, at Eon sørgede for gratis sprut til hele holdet på Schilthorn?
Det tror jeg ikke. I hvert fald ikke på second unit. Vi knoklede, og så festede vi efter fyraften. Arbejdet kommer altid i første række.
Dublerede du George Lazenby i den scene under skijagten, hvor han er tæt på at falde ud over afgrunden?
Ja, det er den bjergside, hvor tovbanen kommer op fra Stechelberg. Det var meget skræmmende. For kabler kan knække. Men altså, det er bare en af de ting, man gør; man forbereder sig, og så udfører man det. Det er en del af jobbet at være godt forberedt.
Hvor filmede i stuntet i "Never Say Never Again", hvor du som Bond springer i havet på hesteryg?
Antibes i Sydfrankrig. Min hustru [Wendy Leech] lavede stuntet [sammen med mig]. Vi sprang ud i Antibes og landede i Spanien.
Har du været på andre optagesteder med Bond, som du er blevet glad for?
Jeg elsker Chamonix [i Frankrig; brugt til skijagten i "The World is Not Enough"]. Og Island, hvor jeg lavede biljagten mellem isbjergene [i "Die Another Day"]. Det var smukt, et fantastisk sted. Og skønt vejr; der var vi heldige. Jeg har også været i Thailand med Bond-holdet. Og Vietnam var dejligt. Jeg har lavet 16-17 film i Thailand gennem de sidste 35 år. Jeg elsker at optage der. Menneskene er flinke, og teknikerne dygtige.
Hvor bør man tage hen i Thailand, hvis man vil undgå de værste turistfælder?
Jeg kan godt lide Chiang Mai; der er smukt. Selv omkring Phuket er der nogle steder, som ikke er så turistede. Phuket er forfærdeligt, men i omegnen er der nogle smukke steder. Jeg har faktisk aldrig været på James Bond Island [fra "Manden med den gyldne pistol"]. Jeg filmede derude omkring på "Djævleøen" (Cutthroat Island, 1995). Jeg har været meget heldig i mit arbejdsliv.
Tak til Vic Armstrong, Schilthornbahn AG og det schweiziske turistråd.