VIDEO
En af de mest obskure James Bond-referencer i dansk filmhistorie må være denne parodiske dansescene fra Henning Ørnbaks film "Nu går den på Dagmar" (1972).
"Nu går den på Dagmar" er en filmatisering af Leif Petersens teaterstykke om en gruppe forvirrede skuespilelever, der deler en atelierlejlighed i det indre København. I dette musikalske intermezzo, der ikke har meget med resten af handlingen at gøre, danser Ulla Gottlieb og Finn Storgaard energisk jazzballet til - og her kommer Bond-forbindelsen - Burt Bacharachs instrumentalnummer "Bond Street". Det er komponistens egen indspilning af nummeret fra LP'en "Reach Out" (1967), som spilles på lydsiden i sin fulde længde på to minutter og to sekunder.
"Bond Street" er baseret på en melodi, som Burt Bacharach oprindelig komponerede til Columbias stort anlagte farce "James Bond 007 - Casino Royale", der udkom samme år. Det tilsvarende cue hedder "Home, James, don't spare the horses" på soundtrackalbummet fra "Casino Royale".
Dansescenen i "Nu går den på Dagmar" var koreograferet af den amerikanske danser og koreograf Gene Nettles, som boede i Danmark i en årrække (kort før indspilningerne af filmen blev han far til Niclas Bendixen, som siden gik i faderens fodspor). Skuespilleren Finn Storgaard fortæller til Bond•O•Rama.dk, at han primært husker dansescenen for, hvor meget han svedte under optagelserne.
"Vi optog om sommeren i en rigtig taglejlighed i Magstræde. Der var 30 grader udenfor, og fordi filmholdet satte lyskasser med projektører op i alle vinduerne, var der mindst 40 grader indenfor, da vi indspillede dansescenen," siger Finn Storgaard.
"Nu går den på Dagmar" havde dansk biografpremiere 23.10.1972. Det viste uddrag stammer fra Kavans VHS-udgivelse (filmen er aldrig udkommet på dvd).
Er det ikke også det samme stykke musik, som komikeren Benny Hill ofte brugte i sine tv-shows…?
Hej Rasmus,
Benny Hill Show brugte singlen “Yakety Sax” som tema, indspillet af Boots Randolph i 1963. Om den har inspireret Bacharach til “Casino Royale”, er ikke godt at vide, men man kan da argumentere for, at de to melodier er i familie.