● EONs niende James Bond-film, "Manden med den gyldne pistol" (The Man with the Golden Gun) fra 1974, udmærker sig ved, at der for første gang i serien optræder en dansker foran kameraet. Janni Pia Christensen er dog ikke nævnt i rulleteksterne, og hun har heller ingen replikker. Den da 20-årige københavner skimtes kortvarigt i en enkelt indstilling, hvor hun passerer James Bond i Roger Moores skikkelse på trappen foran The Peninsula Hotel i Hongkong.
Tidskode (Blu-ray): 27.37
Ifølge Ekstra Bladet indspillede Janni Pia også en aftenscene med Moore og Britt Ekland på en thailandsk restaurant i Bangkok. Dette optrin lader dog til at være endt på klipperummets gulv, hvis den da ikke var iscenesat alene for at sikre presseomtalen i Danmark.
Janni Pia Christensens statistrolle i Bond-filmen skyldtes netop, at hun i 1973 vandt skønhedskonkurrencen "Årets pige" i Ekstra Bladet. Den 29. december 1973 trykte avisen et billede af Roger Moore, der angiveligt udpeger Janni Pia til at medvirke i sin kommende Bond-film. Ekstra Bladet havde sendt et foto af de femten finalister (i alderen 15 til 21 år) til Sydafrika, hvor den engelske stjerne var i gang med at indspille filmen "Guld" (Gold) for instruktøren Peter Hunt.
Janni stødte til Bond-filmholdet i maj 1974, men udtalte efter hjemkomsten til Vi Unge og Billed Bladet, at oplevelsen som den første danske Bond-babe havde været en skuffelse, og at Roger Moore med sine "hule knæ" ikke var hendes type. Senere samme år skiftede hun navn til Nicolaisen efter sin nye ægtemand og forsvandt hurtigt ud af mediernes søgelys.
● Janni Pia i Vi Unge 1974: "Dansk piges voldsomme møde med 007"
● I en årrække herskede der tvivl om, hvorvidt de smægtende saxofontoner, der høres i scenen, hvor James Bond gør kur til mavedanserinden Saita (Carmen du Sautoy), var made in Denmark. Komponisten Ib Glindemann fortalte til Fyens Stiftstidende i 1998, at musikeren Jesper Thilo havde hørt deres fælles komposition "Saxophone A", da han så "Manden med den gyldne pistol" i tv. Soloen indleder også nummeret "Getting the Bullet" på filmens soundtrackalbum.
Forklaringen skulle være, at Glindemann og Thilo i starten af 1970'erne indspillede en række korte musikstykker for musikforlaget Warner/Chappell, der udgav dem på LP som såkaldt "library music" i USA. Filmmusikeksperten Jesper Hansen, der kendte Glindemann personligt, gennemlyttede i 2020 alle de tilgængelige Glindemann/Thilo-kompositioner med titlen "Saxophone A" uden at finde et nøjagtigt match til soloen fra filmen. Hansens teori går derfor på, at det danske cue kan have været brugt som midlertidig "maskemusik" i filmens klippefase, eller at Bond-komponisten John Barry så sig nødsaget til at imitere en eksisterende komposition på grund af tidspres.
Tidskode (Blu-ray): 17.19